maandag 22 april 2013

 

TROUW


Al lang wilde ik over trouw schrijven, maar mijn pen gaat alle kanten uit. Ik schrijf over liefde en over angst, over vriendschap en discipline, maar tot de kern van het woord trouw kom ik niet.

Trouw blijkt voor mij beladen.
Trouw is allereerst en vóór alles jezelf wegcijferen en er voor de ander zijn. Zo is het mij meegegeven en zo is het beklijfd. Dan kan trouw een zware last worden. Er voor iemand zijn omdat je het beloofd hebt, iets volhouden tegen eigen innerlijk weten in. Gebondenheid en regelmaat nemen dan de plaats in van trouw.

Maar ik wil trouw zien als iets feestelijk.
Trouw als baken in het leven, als meerpaal voor vriendschap en liefde.
Trouw aan elkaar, elkaar vasthouden, elkaar dragen.
En : trouw aan jezelf . Luisteren naar wat je te bieden en te verlangen hebt. Dat kan ook betekenen dat je 'de trouwe' in jezelf aanspreekt en dat je iets doet dat mogelijk niet overeenstemt met je eigen verlangens op dat moment. Als dat met liefde gebeurt dan vind ik misschien daar toch de verbinding met wat me in de opvoeding is meegegeven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten