maandag 29 april 2013

EENZAAMHEID


Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen: dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt. Rainer Maria Rilke

Wat verwoordt Rilke hier prachtig hetgeen ik zelf moeizaam probeer te formuleren.
Dit is zó waar.
Eenzaamheid geeft ruimte en vrijheid, maar maakt ook kwetsbaar.
Elkaar daarin beschermen, troosten, omarmen, ruggesteunen:
'toe maar je bent alleen, je maakt je eigen keuzes en ik ben evenzeer alleen en maak mijn eigen keuzes en daarin zijn we samen, elkaar herkennend in onze vrije eenzaamheid'.

Dit is wat mensen goede partners en vrienden maakt : niet het beperken van elkaars vrijheid, maar het steunen van elkaars eenzaamheid.
Niet het ontkennen van die eenzaamheid, maar de bevestiging van de ander in het lopen van diens eigen pad.



klik hier voor mijn website




Geen opmerkingen:

Een reactie posten